Hoe werken dienstencheques?

De dienstencheque bestaat in twee uitvoeringen: een papieren en een elektronische versie.

De papieren dienstencheque
De particulier schrijft zich in op het dienstencheque-systeem en ontvangt bij de bevestiging een gebruikersnummer. Hiermee kan hij dienstencheques bestellen die Sodexo hem, na ontvangst van zijn betaling met de post toestuurt.

De particulier maakt een afspraak met ARTEGA die een werknemer met een arbeidsovereenkomst dienstencheques ter beschikking stelt.


Zodra de werknemer klaar is met zijn werk, overhandigt de particulier één dienstencheque per gepresteerd uur aan de werknemer.
ARTEGA verzamelt de dienstencheques die zijn werknemers inlevert en stuurt ze naar Sodexo om terugbetaling te krijgen.

De elektronische dienstencheque
De particulier schrijft zich in op het dienstencheque-systeem en ontvangt bij de bevestiging een gebruikersnummer. Hiermee kan hij dienstencheques bestellen die hem vrijwel onmiddellijk elektronisch ter beschikking worden gesteld.

De particulier maakt een afspraak met ARTEGA die een werknemer met een arbeidsovereenkomst dienstencheques ter beschikking stelt.

Zodra de werknemer klaar is met zijn werk, meldt de werknemer via de telefoon van de gebruiker aan de interactieve spraakdienst van Sodexo welke prestatie hij heeft verricht en gedurende hoeveel uur. Van zodra ARTEGA op het beveiligde extranet deze informatie gevalideerd heeft, kan de particulier ook zijn goedkeuring melden per telefoon of via het Internet.
De onderneming stuurt aan Sodexo de lijst met alle prestaties waarvoor terugbetaling gevraagd wordt.


Meer veelgestelde vragen: